1. Baltík se představuje

Tento výukový kurz vznikl na základě seriálu, který kdysi běžel v časopise BETYNKA

Ahoj kamarádi!

Pojďte spolu se mnou - kouzelníčkem Baltíkem - objevovat tajemný svět počítačů! Doufám, že už mne dokonce máte na svém počítači nainstalovaného, jestli ne, pak neváhejte a napište si o mne. Nechcete-li kupovat hned plnou verzi programu, opatřete si velmi levně tzv. demoverzi, která vám pro začátek postačí.

Chce to samozřejmě počítač. Pokud už tedy v rodině tento další člen je, byla by škoda, kdyby ho nevyužili i naši nejmenší. Právě já jsem k tomu ideální: práci se mnou zvládnou i tří - čtyřleté děti, umožním jim tvořit, rostu s nimi a v neposlední řadě běžím na každém počítači včetně počítačových dědečků.

Pokud už tedy disketu se mnou máte, je třeba mne nainstalovat. To se dělá pouze jednou (poprvé) spuštěním programu inst-sgp z diskety. Instalace není složitá, ale můžete požádat tatínka nebo staršího sourozence o pomoc.

Pak už stačí mne jen spustit. Na obrazovce se objevím já, kouzelníček a při spodním okraji několik obrázků neboli ikon.

Tři ikony uprostřed představují vstup do tří úrovní Baltíka.

Mřížka s šipkou je nejlehčí: prosté skládání obrázku z předem připravených dílků.

Kouzelníček znamená ruční čarování: dáváte mi příkazy, které okamžitě vykonávám.

Ozubená kolečka představují nejvyšší úroveň práce - programování: předem si poskládáte program (tj. povely pro mne) a potom jej naráz spustíme.

Zcela vpravo dole objevíte ikonu otevřených dveří. Kdykoliv se s ní setkáte, bude představovat návrat zpět. V tomto případě (protože jste mě sotva spustili) je tím návratem ukončení celého programu. Zkuste si to: pomocí myši najeďte s šipkou na dveře a klepněte levým tlačítkem. Po ukončení programu jej ale rychle opět spusťte, pokračujeme v průzkumu.

Ikona „i" vedle dveří za sebou skrývá informace o programu. Nebojte se a podívejte se na ně. A jakže se dostanete zpět? Pravý dolní roh obrazovky vám jistě napoví.

Dnes se naučíme skládat obrázky. V základní obrazovce Baltíka klepněte myší na ikonu mřížky se šipkou. Ocitnete se v další obrazovce (ten domeček tam ještě nebude):

Její hlavní částí je černá plocha - můj prostor. Tam budete tvořit naše obrázky. Z čeho? Stačí povyjet myší kamkoliv mimo černou plochu a k myší šipce se „přilepí" symbol mřížky. Potom už jen klepnete levým tlačítkem a ocitnete se mezi mými předměty:

Vyberte si některý dílek - předmět a klepněte na něj levým tlačítkem myši. Ejhle! Jste zpět v mém prostoru. Stačí myší kamkoliv zajet, klepnout a předmět je umístěný. A zase honem mimo černou plochu, objeví se mřížka, klepneme atd.

Žlutá šipka vzhůru na obrazovce s předměty znamená přesun na další stránku s obrázky (schválně, kolik jich tam je?),

šipka dolů vás vrací na předcházející stránku.

Tedy - hrajte si, děti. A až budete muset končit, nezapomeňte na dveře. Klepnete-li teď na ně, nedostanete se hned ven, Zeptám se vás totiž, zda chcete svůj výtvor natrvalo uložit na disk počítače. Pokud ano, klepněte myší na obrázek diskety s červenou šipkou dovnitř. Pokud ne, použijte znovu dveře. Jestliže jste si to rozmysleli a nechcete vůbec končit, klepněte na mřížku se šipkou (vedle diskety).

Pokud jste si vybrali disketu (uložení), objeví se okénko pro zadání jména vašeho obrázku. Napište jej pomocí klávesnice a potvrďte novým klepnutím na obrázek diskety. Pro pojmenování obrázku používejte písmena a číslice, ne např. čárku, tečku a podobně. Já vím, je to moc stručné, ale více se dozvíte ve 3. lekci.

Pokud si mne příště pustíte a přejdete do první úrovně, stačí klepnout na disketu s modrou šipkou ven , na obrazovce se objeví symboly jednotlivých obrázků, klepněte na ten váš a on se zobrazí.

Úkol pro vás: sestavte si co nejvíce pěkných obrázků a uložte si je. V další lekci si řekneme něco více o mých předmětech.


[na domovskou stránku] [obsah kurzu] [dále]