![]() |
![]() |
![]() |
|
1. Baltík se představuje |
Tento výukový kurz vznikl na základě seriálu, který kdysi běžel v časopise BETYNKA
Ahoj kamarádi!
Pojďte spolu se mnou - kouzelníčkem Baltíkem - objevovat tajemný svět počítačů! Doufám, že už mne dokonce máte na svém počítači nainstalovaného, jestli ne, pak neváhejte a napište si o mne. Nechcete-li kupovat hned plnou verzi programu, opatřete si velmi levně tzv. demoverzi, která vám pro začátek postačí.
Chce to samozřejmě počítač. Pokud už tedy v rodině tento další člen je, byla by škoda, kdyby ho nevyužili i naši nejmenší. Právě já jsem k tomu ideální: práci se mnou zvládnou i tří - čtyřleté děti, umožním jim tvořit, rostu s nimi a v neposlední řadě běžím na každém počítači včetně počítačových dědečků.
Pokud už tedy disketu se mnou máte, je třeba mne nainstalovat. To se dělá pouze jednou (poprvé) spuštěním programu inst-sgp z diskety. Instalace není složitá, ale můžete požádat tatínka nebo staršího sourozence o pomoc.
Pak už stačí mne jen spustit. Na obrazovce se objevím já, kouzelníček a při spodním okraji několik obrázků neboli ikon.
Tři ikony uprostřed představují vstup do tří úrovní
Baltíka.
Mřížka s šipkou je nejlehčí: prosté skládání obrázku z
předem připravených dílků.
Kouzelníček znamená ruční čarování: dáváte mi
příkazy, které okamžitě vykonávám.
Ozubená kolečka představují nejvyšší úroveň práce -
programování: předem si poskládáte program (tj. povely pro
mne) a potom jej naráz spustíme.
Zcela vpravo dole objevíte ikonu otevřených dveří. Kdykoliv se s ní setkáte, bude představovat návrat zpět. V tomto případě (protože jste mě sotva spustili) je tím návratem ukončení celého programu. Zkuste si to: pomocí myši najeďte s šipkou na dveře a klepněte levým tlačítkem. Po ukončení programu jej ale rychle opět spusťte, pokračujeme v průzkumu.
Ikona „i" vedle dveří za sebou skrývá informace o programu. Nebojte se a podívejte se na ně. A jakže se dostanete zpět? Pravý dolní roh obrazovky vám jistě napoví.
Dnes se naučíme skládat obrázky. V
základní obrazovce Baltíka klepněte myší na ikonu mřížky
se šipkou. Ocitnete
se v další obrazovce (ten domeček tam ještě nebude):
Její hlavní částí je černá plocha -
můj prostor. Tam budete tvořit naše obrázky. Z čeho? Stačí
povyjet myší kamkoliv mimo černou plochu a k myší šipce se
„přilepí" symbol mřížky. Potom už jen klepnete levým
tlačítkem a ocitnete se mezi mými předměty:
Vyberte si některý dílek - předmět a klepněte na něj levým tlačítkem myši. Ejhle! Jste zpět v mém prostoru. Stačí myší kamkoliv zajet, klepnout a předmět je umístěný. A zase honem mimo černou plochu, objeví se mřížka, klepneme atd.
Žlutá
šipka vzhůru na obrazovce s předměty znamená přesun na
další stránku s obrázky (schválně, kolik jich tam je?),
šipka dolů vás vrací na
předcházející stránku.
Tedy - hrajte si, děti. A až budete muset
končit, nezapomeňte na dveře. Klepnete-li teď na ně,
nedostanete se hned ven, Zeptám se vás totiž, zda chcete svůj
výtvor natrvalo uložit na disk počítače. Pokud ano,
klepněte myší na obrázek diskety s červenou šipkou dovnitř. Pokud ne, použijte
znovu dveře
.
Jestliže jste si to rozmysleli a nechcete vůbec končit,
klepněte na mřížku se šipkou (vedle diskety)
.
Pokud jste si vybrali disketu (uložení), objeví se okénko pro zadání jména vašeho obrázku. Napište jej pomocí klávesnice a potvrďte novým klepnutím na obrázek diskety. Pro pojmenování obrázku používejte písmena a číslice, ne např. čárku, tečku a podobně. Já vím, je to moc stručné, ale více se dozvíte ve 3. lekci.
Pokud si mne příště pustíte a přejdete do první úrovně,
stačí klepnout na disketu s modrou šipkou ven , na obrazovce se
objeví symboly jednotlivých obrázků, klepněte na ten váš a
on se zobrazí.
Úkol pro vás: sestavte si co nejvíce pěkných obrázků a uložte si je. V další lekci si řekneme něco více o mých předmětech.