Baltík ve výuce na ZŠ i MŠ

Ing. Jiří Sumbal, ZŠ Kopřivnice

Součástí „balíčku“ programů, který dostaly školy v rámci SIPVZ bylo i CD Baltík 3 od firmy SGP Systems. Bohužel, někde zůstává tento program ležet nevyužitý, jak to občas dopadá s věcmi, které získáme zdarma. Cílem mého příspěvku je proto představit tento program a naznačit jeho využití na základní škole.

A nejen na základní škole. Již několik let spolupracujeme se dvěma blízkými mateřskými školami. Děti navštěvují jednou týdně naši počítačovou učebnu a mimo jiné si hrají právě s Baltíkem. Dnes, kdy se v rámci přechodu do právní subjektivity mnohde slučovaly ZŠ a MŠ do jednoho celku a zároveň je již téměř každá škola vybavena počítači i Baltíkem, se taková forma spolupráce přímo nabízí.

Co je Baltík?

SGP Baltík je grafický programovací nástroj pro děti, kterým mnohdy nepohrdnou ani dospělí. Sám Baltík je malý kouzelníček, který nám umožní z malých čtvercových obrázků (předmětů) sestavit velký obraz – scénu. Můžeme s ním pracovat v jednom ze tří režimů:

Z předmětů v bance…

…děti myší poskládají scénu…

…nebo vytvoří program…

…jehož výsledek je zde

Uživatelé programu mají k dispozici celou řadu hotových bank s předměty, ale mohou si i sami vytvořit mnohonásobně více předmětů vlastních. Účastníci konference Počítače na ZŠ už jistě znají charizmatického Baltíkova „tatínka“ ing. Soukupa. Případným zájemcům o informace o programu doporučuji k navštívení své internetové stránky www.sumbal.cz/baltik/, případně stránky firmy sgp – www.sgp.cz.

Pro úplnost dodávám, že kromě Baltíka 3 (pracuje pod Windows) existuje ještě jednodušší Baltík 2 pro MS-DOS a také dosovský program Baltazar 5 pro trochu větší děti (doporučuji asi od 5. třídy). Uživatelé se také mohou těšit na zcela novou verzi Baltíka.

Baltík v mateřské škole

Předškolním dětem nejlépe vyhovuje práce v základní úrovni Baltíka, tj. skládání scén myší. Ti šikovnější jednotlivci mohou zvládnout i režim čarování, mohou si také zkusit nakreslit vlastní předměty. Děti využívají Baltíka jako tvůrčí nástroj, mohou jím vyjadřovat své pocity, své vnímání světa (např. v září 2001 pětileté dítě kreslilo scénu letadel narážejících do vysokých budov, v březnu 2003 kluky spíše zajímají tanky a vojáci). Toto vyjadřování může být i učitelem usměrňované, např., před zápisem staví předškoláci školu. Pomocí Baltíka děti mohou trénovat i pravolevou orientaci.

Je-li možnost, doporučuji pro tento věk Baltíka 2, ale i s „trojkou“ lze bez problému pracovat.

Baltík v 1. – 3. třídě

V 1. a 2. třídě chodí naši žáci pravidelně do počítačové učebny s celou třídou a kromě výukových a kreslících programů si rádi hrají i s Baltíkem. Děti tohoto věku už většinou hravě zvládají nejen režim skládání myší, ale i interaktivní čarování s Baltíkem a kreslení vlastních předmětů.

Zájemci z řad třeťáků se již v zájmovém kroužku pouští do programování a jsou většinou schopni tvořit jednoduché programy, kdy Baltík běhá po obrazovce a něco skládá z jednotlivých předmětů.

Baltík ve 4. – 5. třídě

Pro děti tohoto věku nabízíme počítačové kroužky zaměřené přímo na Baltíka. Už průměrní čtvrťáci zvládnou programovat v režimu začátečník včetně složitější tvorby vlastních předmětů, vkládání hotových scén do programu, animací a podobně. Žáci tohoto věku se již rádi zapojují do drobnějších soutěží vyhlašovaných firmou SGP (vánoční soutěž, velikonoční soutěž).

Šikovnější páťáci využijí programovací režim pro pokročilé s jeho mnoha možnostmi a jsou již schopni tvořit větší projekty. Je potěšující, že ve skupině žáků 4. a 5. tříd se mnohdy setkávám s tím, že známkově tzv. slabší žáci zde září a často předčí své kamarády s lepším prospěchem. Získají tak vlastně i možnost seberealizace.

Baltík na 2. stupni ZŠ

V rámci základního počítačového kurzu (předmět Praktické činnosti v 6. nebo v 7. třídě) se naši žáci učí i základům algoritmizace. I pro tento účel je Baltík vhodný, protože umožňuje dětem jednoduše pochopit, že všechny programy, které používají, musel někdo nějak vytvořit. Výhodou oproti klasickým programovacím jazykům začínajícím s úkoly typu „sečti dvě celá čísla“ nebo „napiš Hallo, world“ je vždy zajímavý grafický výstup, je to „akce“ – na obrazovce se něco děje, běhá tam čaroděj a cosi staví.

To nejlepší na závěr

Na závěr svého příspěvku posluchače seznámím s několika programy svého žáka Václava. Tento počítačový talent už v 5. třídě vytvořil počítačovou encyklopedii, se kterou skončil 4. v celostátní soutěži Baltík + Baltazar. Tato soutěž je místem, kde spolu mohou žáci i studenti nejen soupeřit, ale také předávat si navzájem zkušenosti nebo se učit pod vedením zkušených dospělých programátorů.

Vašek je nyní v 6. třídě, experimentuje s Visual Basicem, s Javou či s XML, ale k Baltíkovi se vždy rád vrací a momentálně pracuje na nové verzi své encyklopedie. Ukázky jeho programů naleznete na www.zsals.edunet.cz pod odkazem Žáci, navštívit můžete i Vaškovy stránky http://svirga.webzdarma.cz.

 

Ing. Jiří Sumbal

sumbal@zsals.edunet.cz

www.sumbal.cz/metodika